fredag 26 oktober 2012

Rondeller

Det blir två inlägg idag, jag sitter här och slösar bort en massa tid medan jag försöker få igång min nya mobil. Det är en så kallad smart telefon. Visst, jättesmart, jag kan ju knappt svara när det ringer. Som jag längtar tillbaka till den gamla, men den dog. Bara sådär.

Hur som helst så noterar jag att Sunne har fått sin första rondell.Grattis Sunne!

För att fira detta erbjuds Sunneborna gratis undervisning i hur man kör i rondeller.Det är ju ett fantastiskt initiativ.

Jag föreslår att rondellkörningsundervisning sprid ut över landet. Till exempel till min hemkommun. Här har vi tre rondeller (vad jag känner till). En stor och en mittemellanstor, de vållar sällan några problem, och så en liten. Där blir det knas. Normalbegåvade bilförare tvekar plötsligt och får för sig, när de är inne i rondellen, att de ska lämna företräde till dem som kommer från höger och ska in i rondellen.

Jag vet inte hur många gånger jag har fått bromsa ordentligt för att framförvarande bil ska lämna företräde. Eller tvärtom, hur många gånger jag, som redan varit i rondellen, fått bromsa därför att en ärthjärna tror att högerregeln gäller och vill klämma sig in framför mig.

Trafikverket får som sagt gärna undervisa oss också.

Rondeller

http://www.dn.se/nyheter/sverige/gratis-rondellkurs-i-sunne
">DN


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar