måndag 9 mars 2009

Antarktis eller Australien? Eller Rom?

Nästa sommar fyller jag jämnt. Det är väl inget särskilt med det, egentligen. Jag har aldrig firat mina födelsedagar på något storartat sätt, folk brukar vara bortresta mitt i juli. Eller så är jag det själv.
Men häromdagen berättade min bror (som själv fyller jämnt i maj, obs han är nio år yngre) att han och hans familj ska flytta till Australien på ett år. De far iväg i januari och kommer hem sent i november eller i början av december 2010.

Hm, man kanske skulle kunna fara iväg dit på semester nästa år? Passa på, liksom.

Min syster, som bor strax utanför Vancouver med sin familj, ska fly fältet och tillbringa några veckor i Nya Zeeland under vinter-OS. Skolorna är ändå stängda de veckorna och så kan de hyra ut sitt hus till folk som vill se sporten på plats. Men de tar sig inte över till Australien, det är ganska långt mellan länderna, fast det för oss ser ut som nästgårds.

Var hos frissen idag och då läste jag som vanligt lite skvaller - man måste ju hålla sig uppdaterad ;-) - och så hittade jag en artikel om det nya "heta" resmålet Antarktis. Äckeldyrt, minst 60 000:- för några veckor på båt, så tillkommer resan till Argentina, Falklandsöarna eller Chile.
Men jag skulle faktiskt vilja resa dit någon gång i livet. För många, många år sedan visades på teve en spelfilm om en engelsk forskare som tillbringade ett halvår på en forskningsstation på Antarktis. Han skulle studera pingviner och blev så engagerad. Han försökte skydda pingvinerna mot trutar (?) som försökte stjäla äggen, han försökte ta in ägg i sitt lilla hus när det var snöstorm för att de inte skulle frysa osv osv.
Ända sedan jag såg den filmen har jag haft en romantisk dröm om att få åka dit.

Och så slipper man ju isbjörnarna där.

Rom är inte helt fel det heller. Maken bjöd mig på en resa dit i 40-årspresent för, hm, x år sedan. Han visste inte att jag varit där många gånger och att jag kan åtminstone de centrala stadsdelarna ganska bra, efter min tid som arkitekturhistoriestudent. Han fick en veckolång privat guidning ... :-)

Just nu är min syster och hennes barn i Rom. Har jag möjlighet att fara ner, tro?

3 kommentarer:

  1. Har inget emot isbjörnar, det är skamligt att de börjar bli utrotningshotade. Men jag vill inte komma för nära dem, det är det jag menar.

    SvaraRadera
  2. Åk!!!!! Vart som helst, men ÅK!

    SvaraRadera
  3. Du skulle kanske läsa "Till båda polerna (utan skägg)" av Catharine Hartley, jag ser att den finns på Adlibris för 39 kr nu!

    Men visst vill vi alla resa! Har du sett Revolutionary Road? Eller din bror har kanske gjort det, och inspirerats?

    SvaraRadera