onsdag 6 juni 2012

Svenska flaggans dag

Så hette denna dag förr. Då skulle man förstås flagga men man var inte ledig, dagen var inte en helgdag. Någonstans lever jag kvar i det, att det är en vanlig dag och så missar jag att biblioteket stänger kl 17 i stället för kl 20 dagen innan. De flesta butiker stänger tidigare 5/6. Lämmeltåg av stressade människor pilade igår in på Systembolaget för att köpa mer vin, eftersom de hann dricka upp allt i fredags eller i lördags, det som de köpte då.

Det är väl ganska typiskt svenskt, om nu något är typiskt svenskt över huvudtaget, att det ska drickas alkohol så fort det är lite ledigt.

Vi firar inte nationaldagen särskilt mycket, vi nöjer oss med att jag går ut tidigt på morgonen och hissar flaggan. Kanske plockar jag några buntar med lupiner och ställer i vaser. Så är det bra med det.

Här är en länk till en av mina favoritnättidningar: Expo

God nationaldag på er!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar