tisdag 12 juni 2012

"Drömbokhandeln" av Laurence Cossé

"Man kan knappast påstå att Paul Néons försvinnande väckte någon större uppståndelse, vare sig i kantonen Le Biot där han tycktes ha slagit sig ner för gott, eller i den lilla magra byn Les Crets vars sista hus han bebodde."


Jag är svag för bra inledningsmeningar. Det här är en sådan. (Vän av ordning kanske dock ser att jag inte skrivit ut ett diakritiskt tecken i bynamnet, men jag förstår inte hur man skriver ett cirkumflex på mitt tangentbord, trots att jag prövat en massa olika varianter, alt+ctrl, altgr, altgr+ctrl osv. Nog om detta).

Nästa kapitel handlar om Anne-Marie Montbrun som kör av vägen och det tredje handlar om Armel som plötsligt ändrar sina morgonrutiner. Mycket förvirrande till en början, att byta perspektiv så där, men snart
fångas man av historien. Ett "jag" dyker upp så småningom, men vem detta "jag" är får man reda på på de allra sista sidorna.
Två litteraturälskare, Francesca och Ivan, möts. De börjar diskutera situationen för den goda litteraturen och kommer fram till, efter många och långa diskussioner att de ska starta en kvalitetsbokhandel, "Au Bon Roman", utan bästsäljare, utan skräp. Där ska bara finnas sådant som står sig. Till sin hjälp knyter de åtta lektörer som får i uppdrag att välja ut 600 titlar vardera till bokhandeln. Lektörerna vet inte om varandras existens, annat än att det finns flera stycken.

Bokhandeln blir en succé. Den uppmärksammas i media, försäljningen stiger, man startar en nätbokhandel. En vänförening startar. Många stamkunder förblir stående mellan hyllorna med en ny favoritbok, glömska av tid och rum. Om det blir kö till kassan, blir ingen irriterad eller stressad, utan då passar kunderna på att diskutera sina fynd med varandra.

Det här retar gallfeber på någon eller några. Lektörerna, Francesca och Ivan befinner sig i fara. De har utmanat starka krafter, som ser litteratur som en handelsvara likvärdig med andra varor.

"Drömbokhandeln" av Laurence Cossé är översatt av Marianne Öjerskog och utgiven av Sekwa förlag. Den finns i din bokhandel nu.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar