torsdag 13 juni 2013

Nyfiket





Jourhavande präst. Jourhavande medmänniska. Det går ju ganska lätt att räkna ut vad de sysslar med, människor i stort behov av tröst, rådgivning, någon som lyssnar.

I tidningen läste jag om någon som har en samling stenar i sin trädgård. Inget konstigt med det, det har vi med, även om våra stenar inte är ordnade på något särskilt sätt, de ligger lite huller om buller efter grundarbeten och annat. Men den här mannen hade sin samling stenbumlingar ordentligt märkta med namn, fyndort osv. Att han är både intresserad och kunnig i ämnet stenar framgår av hans yrke: geolog.
Men, inte bara det, han är jourhavande geolog.

Sådant kan göra mig väldigt nyfiken. Vad gör en jourhavande geolog egentligen? Eftersom jag tycker om att sitta och spåna så där vid morgonteet gör jag just det, sitter och spånar.

- Ja hallå, är det jourhavande geolog?
- Ja, vad kan jag hjälpa dig med?
- Jag är en kontinent och känner mig lite på drift.

Eller:
- Välkommen hit, det är jourhavande geolog.
- Illa, jag mår illa.
- Berätta.
- Jag måste spy upp lava.
- Var ringer du ifrån?
- Eyafjallajökull.

Så där kan man ju roa sig. Om man inte har något bättre för sig.



1 kommentar: