måndag 23 januari 2012

Ibland blir det segt


Så road var jag



Inte mindre än sju gånger i förväg ringde han, den nye försäkringsmäklaren som skulle bli uppdaterad. Först en gång för att boka tid, sedan två gånger för att bekräfta den bokade tiden och så fyra gånger idag, först för att säga att han var lite försenad, sedan tre gånger för att få vägbeskrivningen repeterad. Hur han skulle köra berättade jag redan allra första gången, men han litade på sin GPS, sa han.
Fast vår adress syns inte på alla GPS:er. Det kan löna sig att hålla koll på väderstreck, slänga ett getöga på kilometerräknaren och memorera ortsnamn, säger jag bara.

Hur som helst, vi slog oss ner vid bordet och började gå igenom nuvarande försäkring och om något hade tillkommit och om något skulle bort. Vi drog listan med befintliga byggnader på gården tio gånger, till slut var maken, mäklaren och jag överens om att vi inte har två (2) lador om 150 kvm på gården, utan bara en. Lagården blev omdöpt till fårhus för att det inte skulle bli ett missförstånd. Jag kallar lagården för lagård, maken säger gamla ladan och i försäkringsbrevet stod det loge. Men om vi säger fårhus, förstår alla inblandade.
Vi har ett kontorshus/vävstuga, en gäststuga osv, inte dubbla upplagor. Vi har inte vatten indraget i gäststugan, och varken el eller vatten i ekonomibyggnaderna. I försäkringspappren stod det att vi har badrum i kontorshuset, men då får man räkna väldigt spartanskt och ta sig ett bad i diskhon.

Hela tiden, mötet tog två och en halv timme (!), kom mäklaren in på sitt egna torp någonstans i Värmland eller på sin villa i ... maken och jag fick nästan fnatt. Alltså, det är väl trevligt att höra om olika erfarenheter, men maken skulle iväg på andra ärenden och jag såg min planering för dagen försvinna all världens väg.

Dessutom berättade mäklaren om att han visst kan tänka sig vargar, men inte i Sverige. Jag sparkade på makens fötter, för att han inte skulle ge sig in i en vargdebatt, och för att komma ihåg att inte själv göra det. Så kom vi in på jakt, vildsvin, räv, fårskötsel, vedhuggning, bärodling, musfällor, vilken katt som inte längre ska stå kvar i djurförsäkringen, eldragning ...
kort sagt, mötet skulle kunna ha klarats av på mindre än en timme, men jag tror att mäklaren hade suttit i karantän eller nåt, så som han höll låda. Och som allt mellan himmel och jord tröskades igenom. Puh!
Vår förre kontakt på försäkringsbolaget kom ut, tittade på husen, mätte upp dem och var snabbt klar.

Men så blev det ju dubbel uppsättning av vissa byggnader också.

2 kommentarer:

  1. Han ville väl ha valuta för den långa bilresan kan tänka ;-)

    SvaraRadera