måndag 17 september 2012

Det här med alltför gamla kunskaper

Nej, okej, man kan ju inte hänga med i alla turer i vår värld. Gränser dras om, olika befolkningsgrupper kräver självständighet.

Det är svårt det där.

Särskilt svårt verkar europeisk nutidshistoria och europeisk geografi vara för vissa republikanska politiker. Nyligen har Liz Cheney, en av Mitt Romneys utrikespolitiska rådgivare, refererat till landet Tjeckoslovakien. John McCain har talat om att USA ska ha ett missilförsvarssystem i Tjeckoslovakien.

Tjeckoslovakien bildades 1918 och delades i Tjeckien och Slovakien 1993.

Det är bara nitton år sedan. Klart det är svårt att hänga med i svängarna.

DN




4 kommentarer:

  1. Det var visst svårt även för barack Obama, när han sa sig ha besökt 57 av USA´s delstater.
    MVH Tobbe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra gjort av honom, tycker jag.

      57 delstater, :-)

      Radera
  2. Undrar hur bra svenska politiker är på amerikanska stater? Vore kul med en test. Eller varför inte afrikanska länder med huvudstäder?

    SvaraRadera
  3. Om man är toppolitiker med särskilt intresse för utrikespolitik, som ms Liz Cheney, borde man ha bättre koll. Jämförbart med t ex Carl Bildt som borde ha koll på var Ogadenprovinsen ligger.

    Jag tror jag vet alla amerikanska delstater, men inte respektive delstatshuvudstad. Afrikanska länder med huvudstäder kan jag de flesta, vågar jag påstå, dock med undantag för Västafrika, där går jag ofta bet.

    Tillbaka till artikeln, jag är inte särskilt förvånad över att McCain och Cheney tar fel på europeiska länder. Jag har stött på, mer än en gång, amerikaner som blandat ihop Sverige och Schweiz. (Who cares, liksom.)

    Eller haft svårt att förstå varför vi talar olika språk i olika länder i Europa. Europa är väl ett land, egentligen?

    SvaraRadera