tisdag 26 maj 2009

Logik?

Sopsorterade det sista (?) i gamla huset idag. Inte så bra med stora förråd, det är alldeles för lätt att låta bli att slänga gamla plastburkar, tomflaskor, kartonger mm. Det tog en dryg timme att dra ut skräpet från förrådet, packa bilen och köra den där halvmilen till sopstationen, packa ur alla kassar och slänga på rätt ställe. Jag hittade förpackningar för risifrutti med utgångsdatum 16 mars 2003.

Jag är en latmaja, jag orkar sällan städa så ordentligt. Min disciplin måste bli bättre.

Medan jag kånkade runt på kassar och kartonger på sopstationen kom det två andra ordentliga för att slänga sitt skräp. Båda lät bilarna gå på tomgång de fem resp tio minuterna det tog för dem att slänga skräpet.

Hmmm, hur mycket "sparar" man på miljön om man slänger fyra vinflaskor, tio konservburkar, några plastpåsar och en kasse tidningar och samtidigt släpper ut bilavgaser?

Verkar inte helt logiskt.

Okej, jag är inte fröken duktig själv, nu bor vi ju så nära lillungens skola att vi kan cykla dit, men hittills har vi inte gjort det (min ursäkt är att jag måste köpa låsa till hennes cykel), jag har tagit bilen.

---

Läser i tidningen om olika projekt att få folk att cykla mer och låta bilen stå korta sträckor. Vad man än tycker om saken i sig (man har tävlingar och lottar ut cyklar för EU-pengar - fast om man redan cyklar, har man väl en cykel?), är syftet gott.

Självklart kommer det då genast insändare om att de rörelsehindrade minsann inte kan cykla, utan är hänvisade till att ta bil eller färdtjänst.

Hmmmm.

Att en person som är rörelsehindrad oftast inte kan cykla är väl självklart, men ska det hindra en person som inte sitter i rullstol att cykla? Förstår inte riktigt insändarskribentens logik.

Eller är det så att han/hon blev avundsjuk på dem som kan tävla om en ny cykel?

---

Ikväll ska jag gå Vårruset. Å nej, här springs inte. Om det inte är så att lillungen har ramlat eller det är annan fara på gång.

Det är högsommarvärme, men blåsigt. Hoppas på att det inte slår om till regn. Var mina regnkläder är, vete fåglarna.

3 kommentarer:

  1. För några veckor sedan blev jag rejält ilsken: en buss stod på tomgång utanför vårt hus, den väntade på folk som var och tittade på det nybyggda passivhuset på ängen! Jag gick faktiskt och frågade busschauffören hur han riktigt tänkte.
    - Ja men jag måste ju ha AC:n på, sahan, annars klagar de på att det är så varmt i bussen!
    Och vad är det för miljötänk, liksom? Och det sa jag också till chauffören.
    - Du kan hälsa från en ilsken granne om det är så att de klagar, sa jag.
    Och han stängde faktiskt motorn. Vågade väl inte annat, när jag är arg är jag inte att leka med!

    SvaraRadera
  2. Trevligt vårrus, hördudu, det gör vi om en solig dag!

    SvaraRadera
  3. Hehe... Ja det kallar jag miljövänligt. Att åka till återvinningen var sjätte år, det borde vara en eloge i sig. Fast jag ska inte ironisera. För jag har också stora förråd som inte städas alltför ofta. Kanske därför jag tycker det är extra roligt... :o) Fast rent allmänt kan jag tycka att sopstationerna borde vara lite närmre. Här hemma har de tagit bort flera stycken. Det gör att folk får åka numera (Innan kunde man gå), och hur miljövänligt är det att man måste ta bilen?

    SvaraRadera