onsdag 18 november 2009

Det spelar väl ingen roll vad jag äter, del 2

Det här med dieter kan vara både spännande och ångestskapande. Vem har inte hört talas om, och kanske ätit, grapefruktdieten, flygvärdinnedieten (vad består den av, åksjuketabletter?), vattenfasta och jag vet inte allt.

En diet jag blir provocerad av är LCHF.

Är min kropp och mitt matval verkligen viktigare än andras brist på mat?

Man ska inte äta jätteräkor. Kanske ska man bli vegetarian eller vegan för att bidra till en jämnare fördelning av jordens resurser och för att vara klimatsmart? Jag vet inte, för mig är det inte helt glasklart.

Att vi inte ska äta så mycket rött kött, har väl de flesta hört. Samtidigt vet vi att nötdjur och får bidrar till biologisk mångfald i de nordiska hagarna. Vi vet också att nötdjur och får äter gräs som vi människor inte kan äta.

Hur är det med kyckling då? Eller gris? Gott, smalt, mycket protein, nyttigt, eller hur? Men de blir utfodrade med sojaprotein. Den soja som så småningom blir djurfoder i Sverige odlas i Brasilien. Regnskogarna i Amazonas huggs ner för sojaodlingarna. Regnskogar i Malaysia och Indonesien huggs ner för plantager med oljepalmer, som man gör palmkärnsmjöl av, till djurfoder.

Plötsligt känner jag mig inte lika duktig längre när jag tittar på quornfiléerna i min frys. Köp rött kött, och du bidrar till ökade metangasutsläpp. Köp kyckling och du bidrar till regnskogens försvinnande. Köp soja och du gör samma sak.

Vad återstår? Viss fisk, som abborre, pollock, sej, sill och strömming t ex (tack Emma för hemsidestips www.wwf.se/source.php/1121475/WWFs_FISKGUIDE.pdf). Och säsongens rotfrukter och grönsaker, spannmål, bär, frukt.

Jag är tacksam för fler tips.

2 kommentarer:

  1. Ja det är inte lätt att leva efter alla olika forsknings- och larmrapporter, hur man än försöker så har man rumpan där bak!

    Tror du får gå en gyllene meddelväg. Lite så där typiskt svenskt LAGOM. Men självklart kan man göra bra val när man handlar, tex ekologiska grönsaker, välja grönsaker efter säsong, köpa krav kött osv osv.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Kakaobönan är en grönsak.
    Behöver du fler argument?
    ;-)

    SvaraRadera