onsdag 16 mars 2011

Teknikstrul och annat gnäll

Det har sina sidor att bo på en ö. Eller varför brakar mitt bredband ihop så ofta? Routern dog i fredags och sedan dess har jag inte kommit åt jobbmejl. Privata mejl hittar jag via telias server, så det är okej, men missförstå mig rätt, det är de andra mejlen jag verkligen behöver. Har inte kunnat jobba riktigt på flera dagar, därför att underlag till egna faktureringar mm ligger i de "osynliga" mejlen.
Jag börjar bli riktigt, riktigt frustrerad.

Som tur var köpte jag för något år sedan ett mobilt bredband. Tack vare det är jag inte helt isolerad från omvärlden. Det fungerar så där, jag blir ofta utloggad, men det är bättre än inget.

Som läxa till kvällens lektion på skrivkursen ingår bl a att upprätta en eller ett par listor. Det kan vara om saker som gör en glad, saker man vill uträtta eller något annat. Jag skrev en lista på saker som retar upp mig.

Varsågoda:
Saker som retar upp mig
Att vissa bilister som inne i en rondell lämnar företräde för dem som ska in i rondellen i tron att högerregeln gäller överallt i alla situationer

Att vissa bilister som när de upptäcker att det är fartkontroll plötsligt börjar köra i 55 på 70-väg
Att vissa fotgängare inte anser sig ha råd att köpa reflexer


Att spilla äggstanning över halva spisen fem minuter efter jag gjort ren den
Att det aldrig finns någon hallonsorbet kvar i frysen när jag är sugen
Att jag så ofta glömmer vilka kryddor som behöver kompletteras
Att jag istället kommer hem med den femtielfte burken svindyr ekologisk vanilj, för jag tror att det är just det jag behöver så förtvivlat väl
Att jag inte lär mig att skriva inköpslistor
Att ingen i familjen torkar av hundens tassar när han ska in
Att ingen ser hur lerigt hallgolvet blir av hundtassarna
Att somliga familjemedlemmar lägger röda strumpor i tvättkorgen för vit fintvätt
Att det krävs så mycket envishet, tålamod och tjat för att femtonåringen ska plocka upp sin smutstvätt från golvet
Att när femtonåringen väl går med på att duscha och tvätta håret gör av med allt varmvatten

Att bredbandet har lagt av igen för att routern dog i fredags
Att jag inte kommer åt min mejl
Att jag tappat bort lösenordet till webbmejlen
Att jag måste ägna en stor del av måndagen för att försöka få ordning på eländet
Att även tisdagen gick åt till det
Att maken passar på att vara bortrest en vecka när alla barn ska vara hemma, bonusbarnens mamma arbetar sena kvällar, min mamma är bortrest och lilla svärmor är sjuk
Att jag borde vara delbar för att få till det
Att min bil ska in på verkstad. Igen


Så här liten är jag som människa ibland, som gnäller om sådana här petitesser under några ångestfyllda dagar i mars.

Idag kl 12 hålls en tyst minut för Japan.

3 kommentarer:

  1. Japp. Man har alltid ett val.

    Jag skulle vilja läsa din glad-lista!

    SvaraRadera
  2. Det är mänskligt också. Ibland kan det vara skönt att få ur sig allt gnäll - kanske bra med listor, har inte tänkt på det.
    Och allt är som sagt relativt.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Min gnällista idag:

    Att bo i en landsända där det blåser 300 dagar om året

    I gamla Malmöhus län gäller inte uttrycket "Efter regn kommer sol" utan tilläget "och kuling"

    Författarkursen låter spännande, lycka till!

    SvaraRadera