fredag 26 april 2013

Dagens lästips

Det var ett tag sedan jag kom med tips om något att läsa. Det betyder förstås inte att jag inte läser, det gör jag ju nästan jämt, det är bara tiden att blogga om det som saknas.

I Kanada finns en bokhandelskedja som heter Indigo (den kanske finns i USA också, det vet jag inte). De tre butiker jag besökt är välsorterade, allt är snyggt uppställt och jag blir så köp- och lässugen.

Personalen i butiken i shoppinggallerian Park Royal i West Vancouver går gärna runt i lokalen och frågar vänligt om man vill ha något tips. Första gången sa jag att jag gärna ville få tag på böcker av kanadensiska författare. Det är få som blir översatta till svenska, däribland Alice Munro, Margaret Atwood och Robertson Davies. De går inte precis av för hackor, men det är ju alltid intressant att hitta något nytt.
- How interesting. Why do you prefer Canadian authors?
Jag förklarade att som bosatt i Sverige är det inte så lätt att hitta mer än till exempel de ovan nämnda.
- Ah, Sweden! The country of Stig Larsson. And Strindberg of course.
Bokhandelsbiträdet log mot mig och tipsade om några författare. Jag gick därifrån med ett tiotal böcker - och fick knappt ihop resväskan när jag några dagar senare skulle resa hem igen.

I somras var jag där igen. Så fort jag kom innanför dörren, kom bokhandelsbiträdet fram och sa:
- Oh, welcome back, Swedish lady! I have something for you.
Det hade gått mer än ett år sedan mitt första besök. Naturligtvis blev jag mycket imponerad av hennes goda minne. Än en gång vacklade jag ut från butiken en timme senare under tyngden av mina nyinköp.

Här är ett av dem:



Gold Mountain Blues av Ling Zhang. Det är en krönika om en kinesisk familj i flera generationer där männen reser till Kanada, Gold Mountain som det kallades i Kina, för att försörja hustru och barn. De bygger järnväg, skickar varenda cent hem till Kina, blir arbetslösa när järnvägen är klar, diskar, arbetar som bud, ... Boken är stundtals tung att läsa, då det händer så mycket sorgligt (ett barn drunknar, ett annat barn säljs som bordellslav ...), men ändå är den spännande, en riktig bladvändare.
Författaren föddes i Zhejiangprovinsen i Kina men bor i Toronto sedan 1986. Hon har vunnit flera priser för sina romaner och novellsamlingar. Boken bör gå att få tag på via någon nätbokhandel eller kanske något bibliotek, jag har inte kollat det.

Så tar jag en svensk bok som jag läste ut i morse.



En osynlig av Pontus Ljunghill. Det är en historia som sticker ut i deckarhögarna. Det börjar med ett bestialiskt mord på en liten flicka 1928. Kommissarie John Stierna och hans medarbetare hittar aldrig mördaren. Preskriberingstiden för mord är tjugofem år, så 1953 kommer mordet slutligen läggas till handlingarna. Stierna går i pension ett år för tidigt, han står inte ut med att vara kvar som polis och ha detta enda olösta fall. Han reser till Visby, där han blir uppsökt av en journalist som skriver om svåra fall under 1900-talet. Boken rör sig mellan 1928 och 1953, så man får följa polisarbetet och själva brottet (som inte alls känns så blodigt och spekulativt som det ibland kan göra i "vanliga" svenska deckare). Ibland kommer mördarens röst in. Efter ett tag tror jag att jag vet vem mördaren är, men det avslöjas förstås inte förrän på allra sista sidan.
Miljö- och tidsskildringarna känns autentiska, man får en bra bild av Stockholm under tjugotalet. Ett extra plus för det snygga omslaget.
Författaren är kriminolog med särskilt intresse för polishistoria, vilket märks.


1 kommentar:

  1. Åh, du skriver så bra att jag blir frestad att läsa En osynlig, jag som inte bryr mig alls om deckare.

    SvaraRadera