torsdag 17 maj 2012

Om man inte har så bra koll

kan man fastna i fällor som den här: (jag saxar ur ett av alla mejl som inte fastnar i spamfiltret)

"Hej vän." (hej vän?)


"Jag skriver dig om en affärsidé som kommer att vara en enorm fördel för oss båda. I min avdelning, som är chef London Regional Office upptäckte jag en summa på £ 16,5 miljoner (sexton miljoner och 500 tusen pund) på ett konto som tillhör en av våra utländska kunder Late Business Mogul" (milde tid, jag blir sååååå imponerad)" Mr M S M miljardär, en Judisk från Mexiko som var ett offer för en helikopterkrasch 10 Jan, 2010, döda honom och hans familjemedlemmar. S var 46-år gammal. Även i helikoptern vid tidpunkten för olyckan var hans hustru, deras son A (Alberto) och hans dotter-in-law. Piloten var också död.

Vid valet av kontaktar du är upphetsad av geografisk karaktär av var du bor," (hahaha) "i synnerhet på grund av känslighet för transaktionen och sekretessen här. Nu är vår bank har väntat på någon av de anhöriga att komma upp för påståendet men ingen har gjort det. Jag personligen har tappat målet att hitta släktingar, jag söker ditt medgivande att presentera dig som de närmast anhöriga / Kommer bidragsmottagaren till den avlidna så att intäkterna från detta konto värderas till 16,5 miljoner pund kan utbetalas till dig.

Detta kommer att betalas ut eller delas i dessa procentsatser, 60% för mig och 40% till dig."(mmm, bra deal)  "Jag har fått alla nödvändiga juridiska dokument som kan användas för att backa upp detta påstående vi gör. Allt jag behöver är att fylla i ditt namn till handlingarna och legalisera det i domstol här för att visa dig som den rättmätiga förmånstagaren. Allt jag behöver nu är din ärliga samarbete, sekretess och pålitlighet för att vi ser denna transaktion igenom. Jag garanterar er att detta kommer att genomföras under ett legitimt system som skyddar dig mot eventuella brott mot lagen.

Snälla, ge mig följande, som vi har 7 dagar att köra igenom det. Detta är mycket brådskande TACK.


1. Fullständigt namn:

2. Din Direkt Mobilnummer:

3. Din Kontakt Adress:

4. Yrke:

5. Ålder:

6. Sex:

7. Nationalitet:


Efter att ha gått igenom ett metodiskt söka, jag bestämde mig för att kontakta dig hoppas att du kommer att finna detta förslag intressant. Var på din bekräftelse av detta meddelande och ange ditt intresse jag kommer förse dig med mer information.

Sträva efter att meddela mig ert beslut snarare än att hålla mig väntar.

Tacka dig i väntan på din gynnsam svar.

Hälsningar"

osv



Tycker ni jag ska slå till? Jag menar, jag är ju "upphetsad av geografisk karaktär av var jag bor". Vad sjutton kan det betyda egentligen? Nog för att jag trivs väldigt bra på min ö, men upphetsad av geografisk karaktär?
Nä, jag tror jag avstår.









2 kommentarer:

  1. Men det är väl bara att slå till ;-)

    SvaraRadera
  2. Jo, jag gör nog det, tänk, 40% av 16,5 miljoner pund blir ju en del pengar. ;-)

    SvaraRadera