måndag 14 maj 2012

Staden är ... Oskarshamn

och Susjos svarade rätt! :-) Ytterligare en person svarade rätt, via mejl. Snyggt jobbat, båda två!

Författaren är Elin Wägner. Hon föddes i Lund, men bodde i många år i Småland. Stationshuset i Oskarshamn är byggnadsminne, uppfört 1906 i "nordisk renässansstil" enl Wikipedia, men jag skulle nog gärna vilja kalla det för jugend. Hur som helst är byggnaden pampig. Järnvägsknuten som rälsbussen går till är förstås Nässjö.

Man kan ta båt till Gotland från Oskarshamn, om man nu inte känner för en dagsutflykt till Blå Jungfrun, dit det går säsongsvisa damresor (blink, blink).

Rådjursskulpturen i stadsparken är gjord av Arvid Källström från Påskallavik och morfar till Håkan Juholt. Juholt är förstås den som har ordet till yrke och som bott i Stockholm på senare år.

Vem som gjort den här skulpturen vet inte jag, jag har inte lyckats få fram information.



Oskarshamn hette tidigare Döderhultsvik och naturligtvis tänker jag på "Döderhultarn" Axel Peterson när jag skriver om hans museum. Museet är stadens stora "måste".

1 kommentar: