fredag 18 maj 2012

Noll koll-temat fortsätter

Vår tvättmaskin vägrade tvätta. Ett envist felmeddelande kom upp hela tiden, F18, vilket betyder att antingen är pumpen igensatt eller så har något fastnat i tömningsslangen eller ev i avloppsslangens böj, detta enligt maskinens instruktionshäfte.
Både maken och jag har kollat och kollat, och testat maskinen flera gånger, men det förtretliga F18 lyste mot oss hela tiden.
Jag ringde en hushållsmaskinsreparatör som hade fått ett återbud och kunde komma direkt. Nu är det lite svårt att hitta ut till oss, det finns inga skyltar till vår lilla gård, utan vi brukar be förstagångsbesökare att ringa när de har kommit till en av öns alla kyrkor. Då brukar det vara lite lättare att beskriva hur de ska köra.
Men det finns tillfällen då det inte räcker.

Så var det idag.
- Sa du 800 meter från kyrkan? Nu har jag kört 1,5 km och ser inga lador jag ska köra in mellan. Inga hästar heller, faktiskt.

Det är en bedrift att inte se några hästar i den här delen av vår ö, jag har nog skrivit det tidigare, men det kan gott upprepas, det finns lika många hästar här som det finns människor. Hästarna är överallt.

Reparatören kom fram till slut. Jag visade honom tvättmaskinen och han började testa och kolla, precis som vi själva gjort. Efter några minuter var han klar.
- Tvättmaskinen är det inget fel på, men det kan vara något stopp här, sa han och pekade på där avloppsslangen anslöt till själva avloppet.
- Ni måste borra upp ett större hål. Jag behöver en faktureringsadress.

Han åkte och maken kom in. Jag återberättade vad reparatören sagt och maken suckade. Han skruvade loss avloppsslangen (igen) medan han muttrade om att det ju var samma dimension på allt som var anslutet till varandra. Men så tog han loss själva röret ner i golvet.

Ojojoj, där låg det mysiga grejer minsann. En tjock grå luddkorv, nästan en halvmeter lång. Där fanns klet. Där fanns något annat onämnbart. Allt skräp och snusk plockades bort och slängdes, så skruvade maken ihop allt igen, efter att ha gjort rent alla prylar.

Nu testar jag på ett kortprogram om det går att tvätta, jag har många, många omgångar lakan och handdukar, träningskläder, underkläder ... att gå igenom.

Jag håller tummarna.

Att ta hem en reparatör kostade, håll i er: 950:- (inkl eller exkl moms framgick inte). De pengarna hade vi kunnat göra något roligare för.



2 kommentarer:

  1. Man lär sig så länge man lever, är ett uttryck som stämmer in just denna gång ;-)

    SvaraRadera