torsdag 22 augusti 2013

Hösttermin

Dottern har börjat femman och reder sig själv rätt mycket. Hon packar sin påse när det är idrott, hon tar fram kläder kvällen innan och hon sorterar sina papper i en nyinköpt mapp med många fack. Från skolan har hon fått en läsårskalender där hon antecknar kommande aktiviteter. Att ta eget ansvar är roligt (hur länge det nu varar).
Igår, första skoldagen, gjorde hon ett läshastighetstest och klarade sig bra, tyckte hon. Hennes gamla speciallärare har kommit tillbaka efter sin föräldraledighet, dotterns ögon lyste av glädje.
- Äntligen är E tillbaka! Hon är bara bäst. Ja, det förstås, K var bra hon med, men E, ja, E är kanon!
Förresten har vi fått en ny idrottslärare och så har vi en ny vanlig lärare också. Och en ny kille i klassen.

Det är mycket som är nytt. Nytt klassrum i den äldsta delen av skolan, där bara femmor och sexor går, tänk redan det, att få slippa de evinnerliga "tillfälliga" barackerna och äntligen ha sitt klassrum i lokaler som är tänkta som klassrum. Med stengolv. Med riktiga korridorer. Dessutom i samma hus som skolbiblioteket. Ah, härligt, kan det bli bättre?

Och jag får min skrivtid utan att behöva gå upp mitt i natten för att kunna sitta helt ostörd. Jag ska läsa tre distanskurser i höst, två på varsin halvtid och en på heltid. Och så vill jag gå en helgkurs på det, om inte maken är bortrest just då (håller tummarna). Jag fortsätter med mitt stora projekt på heltidskursen och hoppas bli klar med mitt manus till årsskiftet. På den ena halvtidskursen har jag en idé som jag funderat på något år, ett ämne som kanske inte håller för en normallång roman men som definitivt kan bli en långnovell eller en kortroman. På den andra halvtidskursen måste det bli något annat och jag sitter och spånar. Ska jag skriva om det? Eller det? Eller kanske det här? Det ska vara något "lagom" engagerande som jag orkar ro i land men ändå inte inkräktar för mycket tidsmässigt på det stora projektet.
Som uppvärmning sitter jag och filar på en kortnovell, max 4000 tecken, vilket är drygt en A4-sida. Det är egentligen inte mitt format alls, jag vill gärna bre ut mig mer. Det är svårt att skriva kort.
Utom här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar