torsdag 23 maj 2013

På nya äventyr i Klarbärsdalen

Idag lammade äntligen Greta. Hon, som är lite finull och lite Leicester och därmed snäppet smartare än de andra, (fast det är fortfarande får jag talar om, så där väldigt smarta är de inte), fick en svart tacka med vitt huvud och vit svans.


Bara ett par timmar gammal.

Så nu har vi en brun bagge, fem (grå)vita tackor, två vita lamm, två bruna och så ett svart lamm. En hel liten flock.

Gretas lamm är större än de andra var som helt nyfödda, men Greta själv är stor och väger nog mer än till och med baggen.

De går i samma hage som kvigorna. Just det, vi har två kvigor sedan en vecka tillbaka, Majros och Gullros, eller Stumpen och Klumpen som dottern kallar dem.



Lite blygt så här i början.

Första dagen hos oss var allting väldigt underligt och det kändes tryggast att hålla sig på sin kant. Sedan blev de så där nyfikna som kor och kvigor kan vara. När de fick komma in i tillsammans med fåren ville de gå fram och nosa. Baggen slog med ena framklöven i marken för att skrämma bort kvigorna, men det lockade dem ännu mer. Fåren drog iväg och kvigorna sprang efter. Det gick fort och jag såg för mitt inre alla kåjbåjsarfilmer där kor börjat skena och inte stannat för någonting. Ja, jag var rädd att vi skulle behöva fara runt och leta efter kvigor och får i grannens skog. Men snart lugnade alla ner sig. Det var varmt i lördags, ingen orkade hålla på så länge.

Efter språngmarschen.

Kvigorna har nu sina stigar och fåren sina. Båda grupperna tycker om att hålla till under klarbärsträden, klia sig lite mot de veka stammarna och kanske smaka lite på blommen. Majros och Gullros når upp till Åkeröträdets nedersta grenar och slickar i sig en och annan äppelblom också.


Tur det finns grenar de inte når. Jag menar, några äpplen vill jag ju ha i höst.




Det doftar gott.


- Där är de där roliga små typerna.


- Men vänta nu. Där luktar det också gott.


- Håll utkik Majros, så de små inte ser att vi snor lite ur deras mineralburk.



- Mamma Mu skulle inte ha tvekat, hon skulle hoppa ner här.
- Vet inte om jag törs.


- Okej då, vi går väl runt.

- Du ser, vi kom dit vi skulle i alla fall.
- Ja ja. Fegsnöre.
- Sa du nåt, syrran?





Utsikt en onsdagskväll i maj. Nappe håller vakt.




2 kommentarer:

  1. Som någon sa; när man ändå har djur spelar det ingen roll hur många de är (dessvärre gäller inte stordriftsfördelarna bland tvåbenta människor).
    Anni orkar inte logga in :-P

    SvaraRadera
  2. Åh så underbart ljuvligt med kossor! Mitt favoritdjur.
    Nån gång måste jag få krama, klappa och sniffa.
    Lycka till med allt ♥

    SvaraRadera